Телеком Услуги

Интернет на нещата продължава да променя обществото и индустрията

Network World

С нарастване на броя свързани устройства, сензори и физически обекти, Интернет на нещата (IoT) създава добавена стойност за потребителите, производителите на устройства и разработчиците на приложения. IoT дава възможност на различни фирми да се възползват от информацията от хилядите свързани устройства, за да пуснат иновативни услуги. И докато основната концепция за IoT като комуникациите между машините (М2М) се спряга от години, но едва през последните няколко години IoT разработките си пробиха път.

Има няколко причини за този бум, твърди Карим Тага от Arthur D. Little. Първо, подобренията в безжичните технологии, включително 4G и NFC, които осигуриха ценово ефектива и повсеместно достъпна свързаност. Второ, бизнесът все повече осъзнава възможностите на IoT сферата за иновациите на продуктите и услугите, за подобряване на информацията за потребителите си и за приложимостта на предоставяните им услуги, за създаването на по-ефективни операции в реално време. Трето, потребителите все повече очакват да получават достъп до всички аспекти от живота си по всяко време, на всяко място, на всяко устройство, като потребителите търсят интерактивност и контрол, които далеч надхвърлят обикновеното доставяне на продукт или услуга. Например скорошно проучване на Ericsson Consumer Lab показа, че близо 70% от собствениците на смартфони днес искат интерактивност и контрол за комунални, транспортни и здравни услуги, добавя Тага.

С регистрация в мрежата BCN4U туристът получава редица допълнителни услуги и информация в реално време

Прогнози на анализаторите са различни, но е налице широк консенсус, че интернет на нещата е следващата голяма стъпка в дигиталната революция, трансформираща бизнеса, живота на хората и обществото. Cisco прогнозира, че интернет на нещата може да се увеличи световния БВП с 19 трилиона долара кумулативно до 2020 г., което отговаря приблизително на годишния БВП на САЩ (17 трилиона щатски долара), а MGI оценява икономическо въздействие на между три и шест трилиона долара годишно до 2025 г. Бързият растеж е отражение на приблизително 50-те милиарда свързаните устройства, които Ericsson очаква да бъдат пуснати в експлоатация до 2020 г., добавя анализаторът. Това се равнява на поне 25 свързани неща на всеки активен потребител на социалните мрежи.

Какво обаче е свързано нещо? Когато физическите обекти могат да общуват с външния свят, те вече могат да се наричат свързани неща или смарт обекти. Човек може да взаимодейства с тях отдалечено, да праща заявки към тях и да променя тяхното състояние. В доклада на Карим Тага лаптопите, таблетите, настолните компютри, ИКТ инфраструктурата и мобилните телефони са изключени от данните за пазара на свързани неща. Компаниите разработвват устройства и приложения, които свързват все повече аспекти от нашия живот. В сегмента свързани сгради Google придоби компанията за смарт домове Nest Labs и сделката бе много успешна. Наскоро Nest Labs подписа голяма сделка с ирландския производител на енергия Electric Ireland. За да се осигури енергия за бъдещи иновации има засилваща се тенденция за формиране на регионални иновационни хъбове за IoT иновациии като Mobile Heights (MHC) в Швеция. Той събира на едно място индустрия, академичните среди и публичния сектор. MHC наскоро привлече и Apple.

За да се възползват от възможностите на Интернет на нещата, значителни бизнес иновации на IOT услугите се извършват в компании от всички индустрии. Неотдавнашно проучване на Vodafone показва, че повече от 20% от мениджърите вече имат предложения в областта на Интернет на нещата, а почти 60 на сто планират да имат такива в рамките на следващите 2 г. Трети страни също реализират възможности за разработване на нови услуги чрез използване на данни от свързаните устройства.

На щатския пазар автомобилните застраховки, базирани на потребителя (UBI) стават все по-популярни. AT&T и Verizon например наскоро добавиха UBI предложения към съществуващите си услуги. Типовете свързани неща според доклада на Arthur D. Little, са:

Свързани коли включват машини (независимо какъв вид са – сухопътен, въздушен, ж.п. и воден), които пренасят пътници или карго товари

Свързаните хора включват хора или животни, т.е. проследяване на географското местоположение, тяхната дейност и измерване на био показатели.

Свързани потребителски джаджи обхваща електронно оборудване, предназначено за развлечения, комуникации и/или свободното време като камери, телевизори, бяла техника, потребителска електроника за носене

Свързани пари включва устройства за плащане и съответните услуги, например вендинг автомати, POS терминали и др.

Свързаните сгради обхващат физически структури, ползвани за домове, офиси или обществени дейности.

Свързани индустриални процеси се дефинират като част от по-голям търговски процес като съоръжения

Свързана инфраструктура вклюва физически обекти, оптимизирани за обществени нужди или регулаторни изисквания, например оптимизация на енергийната употреба.

IoT решения на MWC 2015

Нова услуга за пазара на междумашинни комуникации (М2М), наречена Multi-Domestic Service, представят на Световния мобилен конгрес Ericsson и Международната M2M асоциация (GMA), в която членуват 6 от най-големите международни оператори на M2M - Deutsche Telekom, Orange, TeliaSonera, Telecom Italia Mobile, Bell Canada и SoftBank. Решението вече е внедрено от Orange, TeliaSonera и Bell Canada. Платформата DCP на Ericsson дава възможност на всеки производител на оригинално оборудване (OEM), компания или доставчик на услуги да интегрира решения за интернет на нещата в различни географски региони.

С Ericsson DCP операторите и техните клиенти ще могат да се възползват от единна глобална SIM карта и хармонизирани нива на обслужване и бизнес процеси. Решението значително намалява проблемите при внедряването и осигурява ниски нива на общите разходи за притежание.

Нова туристическата мрежа, наречена BCN4U,

обединява туристи, граждани и посетители на град Барселона, подобрявайки тяхното изживяване в града, домакин на Световния мобилен конгрес. С помощта на това решение от реалния живот градската управа на Барселона успява ефективно да управлява туристическите потоци и да оптимизира начина, по който хората се радват на атракциите и ползват публичните услуги, с помощта на вградени данни в реално време. Програма за лоялност позволява на града да управлява предпочитаните от туристите райони и дава възможност на местния бизнес да се интегрира в мрежата и да увеличи своите приходи от туристите. Демонстративният проект е изграден от SAP заедно с Telefonica и Община Барселона, като са използвани облачната платформа SAP HANA, мобилни услуги на SAP, SAP Mobile Platform 3.0 Consumer Edition, както и източници на данни в реално време, включително свързани активи.

„Туристическата бизнес мрежа бе изградена заедно с най-големия местен оператор Telefonica. Градската управа на Барселона се обърна към нас с молба за помощ, тъй като искаше да управлява по-ефективно туристическия поток, обяснява представителят на SAP на щанда на компанията. - Те искат да знаят кои са туристите, къде отиват, какво търсят като развлечения, културни, кулинарни и шопинг изживявания. Освен това искаха да развиват и бизнеса на местната общност.“

Бизнес моделът, разработен от двете компании, носи полза и на туристите, и на търговците. Интелигентните вендинг машини например, също свързани в мрежата, символизират бизнеса на търговците на дребно. „Магическата“ част обаче е свързаността на туристите към известните туристически обекти в Барселона.

Посетителят на града използва специалното туристическо приложение, създавайки си профил в мрежата BCN4U, като в него въвежда (по желание) информация за колко дена е в града, сам ли пътува или с компания, от какви неща се интересува – гастрономия, спорт, исторически паметници, пазаруване и т.н. „След това за туриста се създава мобилен портфейл, поддържан от софтуера на SAP, коментира представителят на SAP. - Чрез приложението туристът получава информация в реално време за опашките пред атракциите, например за посещение на катедралата Sagrada Familia. Приложението ви дава подробна информация за катедралата, можете да направите виртуална обиколка в нея. След като стигнете до Sagrada Familia, смартфонът ви се засича от NFC сензор до катедралата, и информация от вашия смартфон се подава в мрежата BCN4U чрез SAP HANA Platform Mobile Services. След това можете да ползвате мобилния си портфейл в смартфона, за да си купите билет за посещение. По този начин се събира информация в реално време за интереса към дадени туристически обекти, може да се стартират някои гейминг функции, да се инициират кратки викторини с бонуси за туристите.“

Всички тези функции могат да обхванат редица други обекти като ресторанти, магазини, концерти, таксиметрови услуги и т.н., добавят от SAP.

Електро колела на Ford

се свързват с мобилно приложение, помагащо на пътуващите да изминат разстоянието до дадена точка най-ефективно. Моделите MoDe:Me и MoDe:Pro, представени на Световния мобилен конгрес, все още са на етап прототип. И двете е-моторетки разполагат с 200-ватов мотор с 9-амперчасов акумулатор, който предоставя електрическа мощ за скорости до 25 км/ч. Ford каза, че велосипедите са проектирани да подобрят трафика в големите градове.

Ford MoDe:Me и MoDe:Pro са електрически колела, работещи с приложението за iPhone 6 Mode:Link

Ford MoDe:Me и MoDe:Pro са електрически колела, работещи с приложението за iPhone 6 Mode:Link

И двете се сгъват, така че могат да бъдат превозвани с влак или на покрива на кола. На щанда имаше и пикап на Ford, в който бе прибрано електрическото колело, заемайки изключително малко място. Приложението Mode:Link, разработено за iPhone 6, предоставя информация в реално време на мотористите.

Приложението осигурява и навигационна информация на водача чрез вибрация в ръкохватките. Например вибрация в една от ръкохватките посочва на водача кога да завие. В същото време светлините от дадената ръкохватка ще засветят, за да покажат на другите коли, мотористи и пешеходци кога моторетката ще завива.

Приложението би трябвало да разпознава пътища, подходящи за моторетки и колела, както и специфични рискове и предупредителни значи, като според Ford то ще може да общува с други возила. Моторетките разполагат и с клаксон за пешеходците и по-мощен вариант за превозните средства. Има докинг станция на ръкохватките, където се поставя смартфона на потребителя. Моделът MoDe:Me е разработен заедно с производителя на колела Dahon, а вариантът MoDe:Pro е дело на самостоятелен екип от инженери на Ford.

Какви са възможностите за IoT и M2M на българския пазар?

Към момента облачният бизнес не е много голям, но потенциалът е огромен, смята Емил Георгакиев от Vivacom. По отношение на Интернет на нещата основна ниша, която може да се развива у нас, е т.нар. „умен дом“, в който всичко е свързано и може да се управлява през телефона. Огромен е потенциалът и в „обществените услуги“ – т.нар. умни светофари, които реагират на трафика, както и на автомобилите – управление в задръствания без намесата на човек, добавя той.

M2M (Machine-to -Machine) или комуникация между устройства, свързвани в мрежа на продукти и устройства - от сензори за околната среда до автомобили, интелигентни ключалки за врати, електромери, датчици и други терминални устройства, коментират от Мтел.

Къде са полезни и се използват решенията М2М? „M2M има редица приложения, като част от тях могат да бъдат проследяване на движението на транспортни средства, получаване на телеметрична информация в различни сфери, например метереология, селско стопанство и контрол по води, дистанционно наблюдение на пациенти, гарантиране работата на платежни терминали, банкомати и много други, коментират от Мтел. - Избягва се необходимостта от прекарване на кабели до отдалечени места, с което се спестяват и много средства.“

От оператора предвиждат разивтие на M2M приложения в областта на:

§ Охрана и отдалечено видеонаблюдение;

§ ATM (банкомати), POS терминали и устройства за заплащане на сметки;

§ Управление на логистични процеси, проследяване на пратки, превозни средства и контрол на автопарк;

§ Телеметрия - автоматизирани комуникационен процес, чрез който събрани чрез измервания данни се предават и получават от оборудване за наблюдение (напр. метеорология, селско стопанство, контрол на води, мониторинг на енергийни източници, тестове на продукти и услуги);

§ Телемедицина (предаване на данни за физическото състояние на хората в реално време до друг апарат, който следи и алармира при проблем);

§ Интелигентно управление на сгради, апартаменти и инфраструктура (осветление, светофари и т.н);

§ Отдалечено управление на устройства и дистанционно отчитане на параметри и показания (например вода, ток, газ и отопление).

Операторът е разработил специални тарифни планове за М2М, които включват

§ Пакет с определено количество трафик – според индивидуалното потребление на SIM картите в зависимост от конкретното М2М приложение, което се ползва. Пакети от 5 MB включен трафик на максимална скорост;

§ Трафик, споделен между множество SIM карти - Data Pool. Всяка SIM карта ползва трафик от пула, според специфичното си потребление;

§ Принцип на тарифиране за трафика – на всеки 1 KB, малка стъпка на закръгление и прецизност на отчитане на потребения трафик;

§ Индивидуално конфигуриране на тарифен план или пакет според спецификата на бизнеса, решението или устройствата, които ще бъдат използвани;

§ Допълнителни елементи към мобилните данни като SMS, MMS, конфигуриране на частен APN ( уникална частна точка за достъп през мобилната мрежа на Мтел, конфигурирана специално за клиента).

Освен това Мтел предлага и М2М решенията на Telekom Austria Group.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X