Мобилни Мрежи

41% от българите с отрицателно мнение за 5G, Виваком с най-голям бюджет за реклама

Александър Главчев

41% българите възприемат отрицателно задаващата се промяна към петото поколение в мобилните комуникации (5G). 31% са неутралини по темата. По-възрастните респонденти (45+) са по-позитивно настроени към новата мрежа в сравнение с младите. Това сочат резултатите от изследване, проведено от "Нилсен Адмосфер България" и Български национален панел. Проучването е базирано на извадка от 500 респондента на възраст 15 и повече години, представители на интернет населението в страната.

Близо 9 от 10 активни в интернет българи са забелязали информация, свързана с въвеждане на петото поколение в мобилните комуникации (5G) в страните членки на Европейския съюз. Само 6% споделят, че не са попадали на такава информация, а 8% не са сигурни. Информацията е отразена малко повече сред мъжете.

Според анализаторите високият процент на усведоменост, свързан с промяната към 5G стандарт може да се дължи на многобройните публични дискусии, както и на медийното отразяване на темата, не само в България, но и в целия Европейски съюз. Посочва се, че процентът на хора, които имат позитивно отношение към въвеждането на именно тази мрежа е доста нисък - по-малко от една трета от анкетираните (29%) имат положителна или до известна степен положителна асоциация спрямо новата 5G мрежа.

41% от българите с отрицателно мнение за 5G, Виваком с най-голям бюджет за реклама

Подкрепящите 5G най-много оценяват (или очакват да оценят) по-доброто цялостно интернет и мобилно обслужване (63%), напредък в технологичните иновации (58%) и възможността за извършване на повече дейности дистанционно (46%).

Сред основните причини отрицателно отношение се посочват потенциални рискове за здравето в резултат на въздействието от излъчващите се радиовълни - 87%; риск за околната среда или екологичен риск (напр. изсичане на гори, възможност от радиация върху живи организми и др.) - 65%; както и рискове свързани със сигурността (напр. кибер атаки, проследяване на местоположение и др.), като последната причина е далеч зад първите две, представлявайки 34% от отговорите.

Сред въпросите в анкетата е присъствал и такъв за това какво потребителите желаят да се подобри с въвеждане на новата 5G мрежа в контекста на тяхното обичайно мобилно и интенрет потребление. Според анализаторите не е изненада, че част от респондентите биха искали да имат по-бърз интернет (45%), по-стабилен и силен сигнал (43%), по-достъпна цена за мобилен интернет (36%), по-добра скорост за теглене и качване на съдържание (35%) и по-добро качество на телефонни и видео разговори (34%). Почти една пета от анкетираните обаче не виждат повод нещо да се промени, защото са доволни към момента от настоящите си интернет услуги.

Реклама в категория "Телекомуникации"

Темата "5G" засяга трите водещи телекомуникационни оператора в България, които са и топ 3 в категория "Телекомуникации" по отношение на брутни рекламни инвестиции, отчита се още в доклада. Сравнение с данните от рекламния мониторинг общо за телевизия, радио и преса за периода януари-юли за последните две години сочи, че рекламодателят "Виваком" е инвестирал най-много средства в трите вида медии (8 милиона лева) за периода януари-юли 2020 г., което отбелязва ръст от 18% спрямо същия период минлата година въпреки създалата се ситуация около Covid-19. А1 България и Теленор България маркират спад за конкретния период тази година спрямо миналата, което води до пренареждане в класацията на брутни рекламни инвестиции в трите вида медии.

41% от българите с отрицателно мнение за 5G, Виваком с най-голям бюджет за реклама





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X