Мобилни Мрежи

Бъдещето на 5G ще зависи от предприятията, не от крайните клиенти

Владимир Владков

Бъдещето на 5G зависи предимно от корпоративни сектор, заявяват от консултантската компания ABI Research. В своята бяла книга, наречена "5 мита за 5G", ABI Research пише, че бизнес сценариите в различните вертикални пазари като индустриална автоматизация, облачен гейминг, частни LTE мрежи и смарт транспортни системи ще станат все по-масови и ще отключат нови възможности за мобилните оператори.

Това "светло и примамливо" за телекомите бъдеще може да бъде помрачено от "наследството" на 5G. Това "наследство" се крие в ранните внедрявания на 5G, които са създадени да покрият нуждите първо на крайните потребители. "Намерението бе да се даде възможност на мобилните телекоми и на техните технологични доставчици да "пожънат" по-ниските приходи в пространството на крайните потребители, преди постепенно да разширяват възможностите на мрежата и да посрещнат нуждите на предприятията", обяснява Стюарт Карлоу, главен директор проучвания в ABI Research.

За съжаление този процес се оказа много по-скъп и времеемък, отколкото се смяташе първоначално. Оценките на ABI Research показват, че ако мобилните оператори разчитат само на крайните потребители, то техните инвестиции в разгръщане на 5G ще бъдат върнати едва след 15 години.

Мобилните телекоми се надяват, че 5G ще им помогне да намалят разходите за пренос на GB и да подобрят средния приходи от един абонат (ARPU) в сравнение със съществуващите технологии за мобилен достъп. Но 5G се оказва много по-скъпа технология от своите предшественици. Това се дължи на по-голямата плътност на мрежата, както и добавянето на купчина нови функционалности, както в опорната част, така и в мрежата за достъп. В резултат внедряването и демократизацията на 5G ще бъдат постигнати с цената на много по-високи разходи, включително оперативни (OPEX), които вече скачат с тревожен темп.

"Това повдига въпроса "Какво инкрементално увеличаване на ARPU ще създаде 5G?" Отговорът, без съмнение е "Недостатъчно", казва Карлоу. Индустриалните потребители на телеком услуги могат да бъдат новата "дойна крава" за подобряване на възвращаемостта на инвестициите в 5G. 5G е позиционирана да стане основен компонент от дигиталната трансформация на предприятията и надеждна безжична комуникационна платформа, която може да създаде трилиони допълнителна икономическа стойност в най-разнообразни корпоративни вертикални сегменти.

При сегашната ситуация обаче реализациите за корпоративни приложения далеч не са оптимизирани. В резултат мобилните оператори не успяват да ускорят дигиталната трансформация на предприятията и да отключат нови бизнес възможности в тази среда. "Гъвкавостта на мрежовата архитектура, оперативната съвместимост с наследените операционни процеси, ефективността на разходите, сигурността и надеждността ще бъдат също толкова важни за предприятието, както и предоставянето на по-големи "преносни тръби" - стойностно предложение, което отдавна резонира добре в рамките на потребителския пазар, но е малко вероятно да привлече индустриални вертикали", подчертава Карлоу.

Идеята за изграждане на 5G мрежа, способна да задоволи нуждите на множество пазари и индустрии, е голямата мечта на мобилните телекоми. "Реалността е, че подходите за внедряване, които са създадени за потребителския пазар, няма да обслужват адекватно корпоративните вертикали. Подходът "изгради мрежата и те сами ще дойдат" е просто нереалистичен и е един от митовете, задържащи пазара на 5G ", заключава Карлоу.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X