Операторски Технологии

Какво става в сателитната индустрия, докато Западът лимитира Китай в мобилната?

Network World

Миналата седмица президентът Тръмп подписа заповед, ограничаваща американските компании да използват телекомуникационно оборудване, произведено от чуждестранни организации, считани за заплаха за националната сигурност. Същевременно Министерството на търговията на САЩ се позова на позиция на Министерството на правосъдието и забрани на американски фирми да продават и лицензират компоненти за Huawei. Всичко това води до необходимостта от дикусия за това как компаниите, свързани с китайското правителство и военните (ZTE, Lenovo, Tianma Microelectronics и т.н.) могат да застрашат националната сигурност, интелектуалната собственост и личната безопасност на гражданите в западните държави, коментира Strand Consult.

Според датската консултантска агенция Strand Consult този дебат е по-сложен и стига далеч отвъд ролята на една компания или технология. Докладът на анализаторите бе публикуван под името "Историята зад историята на Huawei” (“The story behind the Huawei story”). “Дебатът за сигурността на мрежата не стига само до Huawei. Погледнете лаптопите и сървърите на Lenovo и много други устройства, свързани с интернет”, се казва в доклада.

Киберсигурността е толкова важна и за сателитните системи, колкото и за мобилните мрежи. В този ред на мисли, трябва да е ясно, че китайските играчи доминират в много области на мобилнта свързаност, устройства и услуги, а китайската сателитна индустрия не остава назад от тази тенденция. С оглед на това, че китайският президент Си Дзинпин иска Пекин да има водеща роля в глобалната спътникова индустрия, появата на Huawei и в тази сфера не е изненада.

Много западни политици омаловажат значението на спътниковите връзки, тъй като вниманието им е насочено към предлагането на решения за градските пространства. Те обаче се провалят в отношението си към милионите, които използват спътникови широколентови мрежи, както и милионите абонати на 25 Mbps/3Mbps услуга. Малцина осъзнават как са еволюирали сателитните технологии, както и факта, че те съвсем скоро ще се конкурират с наземните мрежи. Не е достатъчно и разбирането за тяхното влияние спрямо 4G и 5G инфраструктурата.

Основен фокус на сателитната индустрия е технологичната и икономическа трансформация, като тя се стреми да открие как да доставя по-бързи и оптимизирани услуги на по-ниска стойност. В световен мащаб секторът достига стойност от $400 млрд. и вероятно ще нарасне до 1 трилион долара в следващите години. Анализаторите смятат, че в бъдеще Китай ще играе все по-голяма роля в този сектор, който ще се превърне и в политическо предизвикателство. За разлика от САЩ, където отделните мрежи се противопоставят помежду си, китайската спътникова индустрия е обединена с пълната подкрепата на президента и Китайската комунистическа партия.

Докато САЩ изостава в дигиталното покритие на близо 19 милиона жители, които все още нямат достъп до широколентов интернет, Китай работи по свързването на 110 милиона жители от селските райони чрез сателитна връзка, след като този модел бъде доказан. Впоследствие Пекин планира да наложи този модел и в световен мащаб. Към днешна дата близо 4 милиарда души не са онлайн. Въпросът е кой ще управлява този нереализиран пазар.

В процеса на завладяване на този пазар обаче компаниите допускат пропуски в сигурността. Затова именно тя ще бъде първостепенен въпрос. Това води и до промяна в икономическите и бизнес казуси, свързани с инвестициите в изграждането на мрежите, което вероятно ще доведе до реорганизация на стратегиите на много компании.

Преди няколко години китайският президент разшири списъка с компании, които могат да извършват космически изстрелвания и изследвания. Тази промяна в политиката на официален Пекин стимулира създаването на китайски компании с амбиции и възможности да оспорят лидерството на SpaceX на Илон Мъск, Blue Origin на Джеф Безос и Virgin Galactic на Ричард Брансън. Китай е лидер и в копирането на бизнес модели и технологични концепции. Ако не вярвате, просто погледнете китайските версии на Amazon, Facebook, WhatsApp, YouTube и Google.

През 2015 г. Китай стартира и проекта „Made in China 2025“, който насърчава стратегическите технологични сектори, включително телекомуникациите. Тази политика удари сериозно рамо на Huawei и със сигурност ще направи това и за сателитната индустрия на азиатския икономически гигант.

Западът има много малко информация за китайската космическа индустрия, за това как е структурирана тя и как функционира. На върха стоят 4 водещи играчи - държавните предприятия CASC, CAST, CALT и CASIC. След тях идват по-малки компании със смесена собственост като iSpace, OneSpace и Landspace. Казано просто, Китай копира модела на САЩ, позволяващ на частни предприемачи да се възползват от големите научни разработки, направени от правителството. Това е поредният пример, че когато Пекин разпознае работещ модел, няма особени трудности да го взаимства и доразвие.

Ефектът на Китай върху световните иновации получава подкрепа и от държавня годишен бюджет за научни изследвания и развитие в размер на 279 млрд. долара. Той обаче е капка в морето в сравнение с американския. Въпреки това, само за едно десетилетие космическата програма на азиатската държава постигна значителни успехи. Тя реализира изключително трудни технологични постижения, които надхвърлят възможностите на САЩ.

През 2018 г. китайската космическа индустрия изстреля 39 ракети, докато САЩ - 33; а Европа - само 11. Това показва, че Китай ще използва мащаба си и правителствената си подкрепа, за да оглави световния пазар на спътници, точно както Huawei направи с този на мрежово оборудване, а Lenovo с този за персонални компютри.

Ако на Китай се гледа като на технологична заплаха, то тя далеч не се изчерпва с 5G мобилните мрежи. Тя прониква в цялата верига за доставки на информационни и комуникационни технологии - хардуер и софтуер. Затова Западът трябва да отвори очите си за заплахите в сателитната индустрия и да има предвид, че много китайски компании ще вземат пример от Huawei, а това не вещае нищо хубаво за конкурентите им.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X