Стратегии

Анализ на Strand Consult: По-малкият брой доставчици не влияе върху коннкуренцията

Владимир Владков

В телекомуникационната индустрия има два много важни дебата. Единият е свързан с консолидацията на мобилните пазари, пазари, които гиганти като Deutsche Telecom, Vodafone, Telenor, Telefonica и Orange описват като необходимост от сливане на мобилните оператори и от 4 те да останат 3. Другият дебат е колко доставчици са необходими, за да се осигури конкуренция на пазара на инфраструктурно оборудване.

Датската консултантска компания Strand Consult анализира тези проблеми и описа ползите от консолидирането на мобилния пазар. Анализаторите са проучили и използването на китайско оборудване от доставчици като Huawei и ZTE. Изследване описва подробно как преминаването от Huawei и ZTE към "некитайски" доставчици не увеличава разходите. Всъщност използването на китайско оборудване е свързано с повишен риск за сигурността и и дава предимство на онези доставчици, които се откажат от китайското оборудване.

Накратко, конкуренцията на пазарите на мобилни мрежи и инфраструктура не се определя от броя на доставчиците, а по-скоро от технологията. Ако операторът не надгради мрежата си до най-новите технологии, той ще загуби позиции на пазара. По същия начин, ако доставчикът на инфраструктура не внедри иновации в своето оборудване, той ще загуби клиенти.

Старшият вицепрезидент на Strand Consult Рослин Лейтън свидетелства под клетва пред Съдебната комисия на Сената на САЩ за необходимостта и ползите от конкуренцията и консолидацията на мобилната индустрия. Тя даде показания на панела с изпълнителния директор на T-Mobile САЩ Джон Леджър и Марсело Клор на Sprint в полза на сливането на TMO-Sprint. Strand Consult многократно е писала за предимствата на сливанията в мобилната индустрия. Основните предимства на консолидацията от 4 оператори до 3 за доставчиците на мобилни услуги са увеличеното разпространение на новата технология чрез обединеното предприятие. "Това се наблюдава при много сливания в различни страни, твърдят от Strand Consult. - Всъщност желанието за самото сливане се ръководи от конкуренцията, както сред играчите на мобилната индустрия, така и от по-големия пазар нa широколентови улуги, на който мобилните доставчици се конкурират с фиксираните линии, както и с други безжични технологии. Обединеното предприятие иска да внедри нова технология за по-голяма клиентска база и с по-добра възвръщаемост заради мащаба. Органите за защита на конкуренцията, които блокираха или възпираха сливанията с аргумента, че намаляването на броя на доставчиците ще увеличи цените и ще намали конкуренцията и иновациите, установиха, че техните решения бяха отменени в съдилищата поради липса на доказателства", добавят анализаторите.

От Strand Consult добавят, че страните с най-високи нива на безжични инвестиции и иновации всъщност разполагат с консолидирани пазари. "Помислете за факта, че американските телекомуникационни оператори са инвестирали два пъти повече в инфраструктура на глава от населението от средната стойност на операторите в Европейския съюз за поне десетилетие. Подобна тенденция се наблюдава в Япония и Канада, страни с консолидирани пазари и високи нива на инвестиции и иновации. Не е изненадващо, че ЕС изостава в областта на 5G, тъй като европейските власти в много страни не са склонни да позволят необходимата консолидация", обясняват от датската компания.

Същата технологична конкуренция движи динамиката и на инфраструктурния пазар. Точно както мобилният пазар еволюира от 2G през 90-те години до 5G днес, видът и броят на доставчиците на оборудване се промени с технологията. Не останаха много доставчици на оборудване след поколенията 2G и 3G. Консолидацията на инфраструктурния бизнес от повече от 20 доставчици преди две десетилетия на 5 доставчици днес не е увеличила цените. Днешните оператори получават по-голяма стойност за парите отвсякога. Това ще продължи, независимо дали става въпрос за 5 или 3 доставчика, твърдят от Strand Consult, която редовно критикува китайските компании.

Оттам обясняват, че всъщност не броят на фирмите за оборудване движи индустрията, а основните патенти при безжичните технологии. "Стойността на самия патент е мярка за качеството на технологията. Фирмите се конкурират енергично, за да спечелят конкурентно предимство чрез научноизследователска и развойна дейност и цялостните си стратегии за лицензиране, партньорство и разпространение. Qualcomm е ключов играч при безжичните патенти, но не прави оборудването. Nokia и Ericsson едновременно патентоват технология и произвеждат оборудване. Huawei има най-много патенти от всяка фирма на пазара, но патентите му имат сравнително ниска стойност, тъй като не отразяват стандартните основни елементи на безжичните технологии. Като такива, ограничаването на Huawei и ZTE влияе много малко върху технологиите и конкуренцията. Ако не друго, ограничението на китайските фирми отвори вратата за нови играчи като Samsung в Южна Корея и много нововъзникващи фирми в различни страни както с хардуерни, така и със софтуерни решения", обясняват анализаторите.

Както видяхме при мобилните пазари, на които конкуренцията продължава енергично, дори когато броят на доставчиците на мрежови услуги е намален до 3, можем да прогнозираме, че това ще се случи по подобен начин и с инфраструктурния пазар. Ако инфраструктурният пазар, на който днес се състезават Huawei, Ericsson, Nokia, Samsung и ZTE, бъде намален до 3 доставчика, конкуренцията ще продължи енергично поради основните конкурентни технологии и стратегии, предоставени от самите фирми и свързаните пазари.

"Всъщност решението за ограничаване на Huawei и ZTE няма нищо общо с конкуренцията; става въпрос за сигурност. Самата Huawei на практика е "разширение" на китайската армия, а ZTE е държавно предприятие на китайското правителство. В изявление относно сигурността на 5G в Швеция, основано на разследвания от шведския парламент и въоръжените сили, Клас Фриберг, ръководител на Шведската служба по сигурността Sakerhetspolisen,заяви, че "Китай е една от най-големите заплахи за Швеция. Китайската държава извършва кибер шпионаж, за да насърчи собственото си икономическо развитие и да развие военните си способности. Прави го чрез всеобхватно събиране на разузнавателни данни и кражба на технологии, изследвания и развитие. Това е нещо, което трябва да вземем предвид при изграждането на 5G мрежата. Не можем да правим компромиси по отношение на националната сигурност на Швеция", заяви Фриберг.

Можем да изследваме динамиката и по другия начин. Ако искаме да увеличим конкуренцията, ние добавяме нова технология на пазара, вместо да добавяме друг доставчик, използващ същата технология. В практическо отношение ЕС може да види финансовите данни на самите мобилни оператори.

Операторите, които са премахнали оборудването на Huawei, включват Telenor в Норвегия, Telia в Норвегия, TDC в Дания, наскоро Tele2 в Швеция и Orange и Proximus в Белгия. Всички тези оператори са заменили оборудването на Huawei, без да увеличават разходите или да забавят разпространението на 5G. Всъщност TDC е първият оператор, пуснал 5G в Дания. Главният изпълнителен директор на Proximus отбеляза: "Разходите ни с Nokia и Ericsson не са по-големи от тези с Huawei ...: Отделно Джон Леджър от T-Mobile САЩ отбеляза, че премахването на Huawei няма влияние върху бизнеса в САЩ.

Няма академични или практически доказателства, които да показват, че консолидирането на мобилния пазар от 4 към 3 оператора вреди на конкуренцията. Същото може да се каже и за пазара на инфраструктурно оборудване за мобилни мрежи. Положителната страна е, че мобилните оператори, които премахват китайско оборудване, могат да подобрят сигурността, да защитят своите клиенти и да намалят риска и разходите, свързани с кражбата на собственост и нарушаването на поверителността, заключват от Strand Consult.

Снимка на Michal Jarmoluk от Pixabay




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X