Мобилни Услуги

Huawei изгражда структурата на екосистема за собствена ОС

Владимир Владков

Ако напрежението между САЩ и Китай продължи, вероятно Huawei ще засили разработването на своя мобилна операционна система, но конкурирането й с Android няма да е лесна задача.

Изграждането на ОС, която вече е позната под името Harmony, е най-простата част от авантюрата. Обвързването на научните постижения с потребителските изживявания не е толкова просто, но все пак е по-реално в сравнение с реалността около създаването на поддържаща я екосистема от разработчици и потребители, които да й се доверят. Именно в тази насока Huawei обяви интересна инициатива на своя форум за разработчици в Лондон.

"През последните години се развихме значително и дължим успеха си на потребителите и партньорите, които са ни избрали и ни вярват. В знак на тази подкрепа и ангажираност към пазара на Обединеното кралство и Ирландия, обявяваме нашия инвестиционен план в размер на 20 милиона британски лири, за да стимулираме нашите партньори и да изградим изключителна екосистема", заяви шефът на британското поделение на китайската компания.

Независимо от това дали Huawei ще има най-добрите телефони на планетата и най-гладко работещата операционна система, ако в магазина за приложения няма съвместими игри и други приложения, малко потребители ще имат интерес да си купят устройството. Huawei трябва да ангажира общността на разработчиците и да ги убеди, че е в техен интерес да направят трета версия на приложението след положените от тях усилия и за Android, и за iOS.

Още през септември Huawei заяви, че ще инвестира $1,5 милиарда за изграждане на своята екосистема за разработчици. На събитието в Лондон бе подчертано, че 20 милиона лири ще бъдат заделени специално за Обединеното кралство, така че всеки разработчик, който може да публикува приложението си в галерията за приложения на Huawei до 31 януари, ще получи стимул до 20 000 лири.

Това е може би най-важната и трудна задача за Huawei през следващите месеци. Компанията няма същия мащаб или надеждност спрямо конкурентните операционни системи на Apple или Google. Тя може да се твърди, че в момента има общо 600 милиона потребители по света, като 4 милиона са в Обединеното кралство, но колко от тези потребители са избрали да се обвържат с Huawei?

Много хора притежават Huawei Mate 20, но Google Play Store, YouTube, Chrome и Gmail все още се използват много повече от алтернативните приложения на Huawei. Услугите на Google няма да са налични в новите устройства на Huawei, което би възпряло редица потребители да си купуват какъвто и да е продукт на Huawei.

Ситуацията с операционната система е като въпросът "Кое е първо - кокошката или яйцето?". Huawei трябва да убеди както потребителите, така и екосистемата от разработчици да й се доверят. Потребителите няма да дойдат без приложения, а приложенията няма да бъдат разработени без достатъчна маса от потребители. Някои може би ще го направят, включително заради финансовия стимул, но това е нищо в сравнение с мащаба на екосистемата от приложението на Google.

Huawei обаче има няколко добри идеи. Първата е за по-интелигентен контекст. Различните сегменти в екосистемата са свързани, което позволява на механизма за препоръки да предложи по-интересни резултати. Ако потребителят е голям фен на филма "Терминатор" например, видеомагазинът ще препоръча подходящи заглавия, но след това музикалният магазин ще вземе предвид това предпочитание и магазинът за приложения ще започне да изкарва на челните места стрелкови игри.

Друга идея за подобряване на придобиването на потребители е разработването на персонализирани теми и фонове за всеки потребител, които да бъдат обвързани с приложенията и съдържанието. Според вицепрезидента за потребителски мобилни услуги на Huawei всеки месец се публикуват по 6000 нови приложения за платформата. За да се оправят в тази "цифрова бъркотия" е нужен по-интелигентен подход за придобиване и задържане на потребители.

Една от примамливите черти на офертата на Huawei е възможността за растеж, която осигурява компанията. Огромният китайски пазар е сред най-привлекателните за всеки разработчик на приложения , а Huawei като шампион при телеком доставчиците в Китай има потенциал да осигури такъв достъп до потребители, с който Google или Apple не могат да се конкурират. Още една точка в полза на бизнеса е идеята за ангажираност на местните партньори. Huawei заяви, че всеки пазар ще разполага с локален оперативен екип за развитие на бизнеса, който ще подпомага местната предприемаческа общност.

По отношение на технологичната част Huawei е създала 24 пакета за софтуерна разработка (SDK), които разработчиците от екосистемата могат да използват, като се планират пускането на нови през следващите месеци. Според компанията, само един от тях е достатъчен за "лесен превод от Android в развойната екосистема на Huawei".

Един тези SDK пакети е Machine Learning SDK. Той дава възможност на разработчиците да интегрират нови компоненти за изкуствен интелект в приложението си, например разпознаване на лица, разпознаване на пейзажи, засичане на емоции или на обекти. Друг пакет е наречен "Awareness SDK", като той дава дава възможност на приложението да получи по-добра представа за контекста, например да разбере по кое време от деня е свързан апарата или на кое място е потребителят.

И двата пакета са полезни за креативните разработчици, но остава въпросът дали Huawei е направила достатъчно, за да убеди общността на разработчиците. ОС Harmony OS трябва да бъде възприета от тях. Потребителите са твърде обвързани с Android днес, така че Huawei трябва да положи огромни усилия да се пребори с тази доминация на западните пазари.

Операционната система на Huawei сигурно ще пожъне успехи на домашния пазар в Китай. Но амбицията на компанията е по-голяма от това да е шампион в собствената си страна. Така че ако Huawei остане твърде дълго в забранителния списък на САЩ, международния успех на потребителските й устройства ще зависи от успеха на Harmony и екосистемата от разработчици на мобилни приложения.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X