Мобилни Мрежи

Vodafone и японската Rakuten ще пуснат сателити на ниски орбита

Владимир Владков

Сателитите отново са на мода и скоро десетки хиляди устройства ще летят над главите ни, а наскоро Vodafone и Rakuten обявиха, че също се насочват към тази област.

Надпреварата в "небесата" бързо се превърна в една от най-интересните тенденции в телеком индустрията, като все повече оператори търсят ценово ефективни начини да разширят покритието си. Telefonica и Softbank са две от организациите, основатели на Алианса за платформи на голяма височина (HAPS), а проектът Loon на Google веднага излезе на челните страници чрез идеята за търговската жизнеспособност на балоните като средство за предоставяне на интернет свързаност.

Ново съвместно дружество на Vodafone Group и Rakuten, наречено SpaceMobile, ще се стреми да изстреля съзвездие от сателити на ниска околоземна орбита, които да запълнят празнините в покритието, като целта са слабонаселени и отдалечени региони в развити страни, както и справяне с ценовите предизвикателства пред разгръщането на мрежите в развиващи се региони.

"От Vodafone искаме да гарантираме, че всички ще се възползват от дигиталното общество - никой да не е изостанал, заяви Ник Рийд, изпълнителен директор на Vodafone Group. - Вярваме, че SpaceMobile ще бъде в уникалната позиция да осигурява универсално мобилно покритие, като допълнително подобрява нашата мрежа в Европа и Африка - особено в селските райони и по време на природна или хуманитарна катастрофа - за клиенти, които използват съществуващите смартфони."

Може би най-интересният елемент на този проект е защитената технология, която е вградена от AST & Science. Тази стартираща фирма наскоро получи ново финансиране, в което и Vodafone даде своя принос, разработва технология, позволяваща (на теория) на всеки съвместим 4G и 5G телефон да се свърже към спътниците на ниската околоземна орбита.

Според Vodafone, това ще промени правилата на играта. Сателитното свързване беше полезно само за специализирани сателитни телефони, но при демократизиране на свързаността се появяват и нови начини на употреба. Независимо дали става въпрос за попълване на "бели петна" в Западна Европа или за осигуряване на свързаност в региони, в които средата прави традиционното внедряване невъзможно, това е допълнителен слой за свързаност навсякъде и по всяко време.

"Съвместното дружество SpaceMobile на AST & Science е идеално за нас, заяви Мики Микитани, председател и изпълнителен директор на Rakuten, собственик на приложението Viber. - Инвестицията ни е част от нашата по-мащабна стратегия да станем водещ оператор на мобилни мрежи в Япония и доставчик на глобални решения на пазарите по целия свят. Стратегическата инвестиция на Rakuten с AST & Science има потенциал да подкрепи нашите усилия за свързване на потребителите в цяла Япония чрез мобилни иновации, разширяване на националното покритие от метрополисите до отдалечени райони и подсилване на мрежата в случай на природни бедствия."

За Vodafone първите внедрения ще бъдат в Африка, където топографията и местните икономики затрудняват традиционното разгръщане на мрежи. Това обаче са само първите дни на проекта. Ще са необходими няколко години, за да се види каквото и да е материално въздействие върху свързаността. Но това е интересен проект. Остава въпросът защо именно сателитите се връщат отново на мода? Отговорът е наистина прост - технологията се подобри.
Традиционните сателити не само могат да се свързват със специфични сателитни устройства, които често се асоциираха със скъпи активи с ниска производителност. Ето защо сателитната широколентова свързаност се обсъждаше до голяма степен само за развиващите се пазари през последното десетилетие, а технологията беше твърде скъпа и недостатъчно добра, за да бъде внедрявана в други случаи.

С появата на компании като SpaceX и въвеждането на многократно използваната система за изстрелване, разходите за доставяне на активи в небето намаляват всеки ден. А с изобретяването на сателити с ниска орбита, производителността се увеличи.

Най-простият довод е чисто физически въпрос: колкото по-далеч е сателитът, толкова по-голяма е латентността, по-слаб е сигналът и по-бавните скорости за изтегляне. Vodafone не успя да даде никаква оценка какви скорости очаква от това съзвездие на ниско околоземна орбита, но производителността трябва да е приемлива.

Важният момент обаче е, сателитна свързаност е само допълнителен слой към мрежата за подобряване на покритието и надеждността. Той попълва "белите петна" в покритието и изгражда опции в слабонаселените райони. Това не е технология, която ще замени традиционните средства за осигуряване на свързаност.

Снимка: AST & Science. На снимката Мики Миктани, СЕО на Rakuten и Абел Авелан, председател и СЕО на AST & Science на среща в Мидланд.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X