Мнения

Микаел Бекстрьом, вицепрезидент на Ericsson: Страна, инвестираща в мобилен ШЛ достъп, става по-конкурентоспособна

Network World

При старта на 3G се търсеше ключово приложение, което да оправдае инвестициите и да донесе големи приходи на операторите. За 4G (LTE) обаче сякаш няма да има едно такова приложение, а по-скоро пакет от различни за всеки потребител приложения и услуги?
Дискусията за „приложението убиец" я водихме преди 5 г. Целият голям капацитет, с който разполагате сега в мобилните широколентови мрежи, е наличен, Интернет е отворен за всички приложения. Това, което отчитаме с навлизането на мобилния ШЛ достъп, е много по-важно от откриването на приложение „убиец". От статистиките и анализите, които правим, виждаме, че страни, които инвестират сериозно в развитието на широколентов достъп, увеличават по-бързо своя БВП. Отчитаме голям напредък в областта на образованието, в областта на здравеопазването – пациентите по-рядко ходят до болницата. Индустрията също става по-ефективна, а и цялата страна става по-конкурентоспособна.
Това е същественото предимство на мобилния ШЛ достъп, а сега с LTE е много по-лесно да се изгради общонационална високоскоростна мрежа.
С инвестирането в LTE обаче операторите ще трябва да поддържат 3 различни поколения мрежи – 2G (GSM), 3G (UMTS/HSPA) и сега 4G (LTE). В същото време повечето приходи на операторите в момента идват от гласовите услуги, които и в бъдеще ще се предоставят от 2/3G. Това няма ли да забави навлизането на LTE?
Излизат нови технологии и нови продукти, които обслужват 2G, 3G и 4G в една и съща базова станция. Това наричаме единична радиомрежа за достъп (single RAN). Тези базови станции се внедряват в целия свят и най-вече в Европа, но също в Америка и Азия. Тече засилен процес на модернизация на мрежите за събиране на двете мрежи в една, която да обслужва различните технологии. В тези базови станции могат да се поставя допълнително още ядра, да се обнови софтуера и получавате LTE функционалност.
Това, което казвате за гласовите приходи, е истина, но от опита на телекомите в САЩ и някои оператори в Европа виждаме, че гласовите приходи остават на относително постоянно равнище, а при някои компании дори спадат. И именно мобилните данни им осигуряват растеж на приходите. Основното предизвикателство за тези оператори е как да разграничат своите тарифни планове.
Преди няколко години, когато бе представен мобилният ШЛ достъп, бе обявена и т.нар. плоска тарифа. Сега с многобройните нови приложения и услуги виждаме, че добавената стойност е нещо, което може да отличи един оператор от друг, да привлече повече клиенти. И това ще е приложение, за което бихте платили бонус към плоската тарифа.
Какъв съвет бихте дали на оператор, който сега навлиза в LTE? Няма ли опасност от „изяждане" на приходите от страна на т.нар. OTT компании като Skype, Google?
Във всички области, когато внедрявате нова технология като LTE, се отварят много нови възможности. Много важно е да се създаде устойчива екосистема, това става на много места в Европа, САЩ и Азия.
В мрежата вече е вградена голяма доза интелигентност, която е полезна за OTT играчите и мисля че с времето ние, като потребители на услугите на тези играчи, ще изискваме по-високо качество на мрежата. Ако мрежата е с по-лошо качество за ОТТ услугите, потребителите ще бъдат нещастни. Затова и за тези ОТТ компании високото качество на мрежата става все по-важно, затова има необходимост операторите и OTT доставчиците като Google, Amazon и останалите да започната да си сътрудничат в по-голяма степен.
Разговора води Владимир Владков





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X