Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Skip navigation

Еврокомисията “свали гарда“ по отношение на интернет монопола

Кандидати за президент на САЩ настояват за разделяне на големите монополи като Facebook и Google
908 прочитания, 0

Почти всеки политик по света използва Силициевата долина като метафорична боксова круша, но Европейската комисия няма да се включи в дебата за монополите.

Докато кандидатът за президент  Елизабет Уорън нарисува мишена на гърба на интернет гигантите, Европа отново доказа, че няма да прави такива недалновидни и плитки обещания. Уорън ефективно подгрява публиката за най-големия конкурс за популярност в света и може би не е обмислила дългосрочните реалности от демонизирането на компании като Facebook и Google.

На фестивала South by Southwest в Остин, Тексас, еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер се изказа доста разумно и умерено (речта е налична в Recode). „Ние преговаряме с частни собственици, фирми, в които те са инвестирали и те са станали успешни заради тяхната иновация, каза Вестагер. Така че да разрушиш компания, да разрушиш частна собственост би било твърде опасно. И трябва да имате много добре обоснован сценарий, за да сте убедени, че това ще доведе до по-добри резултати за потребителите, отколкото ако подходите с по-традиционни средства“, добави еврокомисарят.

Прочетете още: Шефът на GSMA призова за бърза регулация на цифровата епоха

еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер. Снимка: официален портал на ЕС

Гледната точка на Вестагер всъщност е много ясна – не наказвайте компанията само заради нейния успех. Не взимайте прибързани решения, освен ако няма доказателство, че крайният резултат ще бъде по-добър от днешното състояние.

„Първата стъпка към промяната са добрите намерения, каза Вестагер, признавайки песимизма на някои специалисти, че Facebook се променя към нещо по-добро. - Хубаво е, че хората вземат решение. Искаме ли да допринасяме за това? Искаме ли да плащаме с нашите данни за тази услуга? Или не искаме да правим това? Добре е, че след това има отговор от пазара: „О, те искат нещо друго“, каза тя.

Всъщност разрушаването на монополите е крайната мярка, като тя ще бъде приложена само при екстремни обстоятелства. Тази позиция е подкрепена от неотдавнашен доклад, изготвен от бившия главен икономист на президента Обама, професор Джейсън Фурман, за британското Министерство на финансите. Фурман предлага да се създадат нови правила и отдели за цифровото общество, но монополите, когато бъдат регулирани и надзиравани по подходящ начин, могат да бъдат полезни за развитието на продуктите, услугите и икономиката като цяло.

Това мнение не е много популярно, но в него има смисъл. Понякога просто не си струва да споделяте. Може би са необходими монополи, за да се създаде ефективност и икономии от мащаба, което би гарантирало, че напредъкът се постига с подходяща скорост. Необходимо е обаче да се създаде и подходяща регулаторна рамка, за да се гарантира, че не се злоупотребява с това господстващо положение.

Именно тук Европейската комисия играе значителна роля. Много пъти през последните години технологичните гиганти бяха наказани за създаване на господстващо положение на пазара и последваща злоупотреба с него. Google например бе обвинена миналия юни за антитръстовите нарушения при Android, въпреки че ЕК не стигна дотам, че да разбие империята. Ключът тук е да се създаде рамка, която насърчава растежа на всички нива, но не наказва успеха.

Сенатор Елизабет Уорън се опитва да привлече неуспелите капиталисти от Средна Америка, като обещава да раздели интернет гигантите. Сложността и реализацията на това обещание не изглеждат обмислени, а приличат на популистки опит да се привлече благоволението на онези, които си търсят късмета в рисков бизнес, но не могат да се зарадват на онези, които вече са го постигнали.

Има и кандидати за президент, които предлагат добри идеи. Сенатор Ейми Клобучар предложи компаниите, които монетизират данни чрез взаимоотношения с трети страни, да бъдат обложени с данък, писа изданието The Verge. Това е радикална идея, но звучи добре.

Първо, за компаниите, които твърдят, че събират данни, за да „подобрят преживяването на клиентите си“, няма да има въздействие. Ако данните се използват за подобряване на текущите или за създаване на нови услуги, следователно за поддържане на вътрешнофирмени услуги, тогава това е справедливо. Но ако компанията борави с данните в цялата дигитална екосистема, монетизирайки личната информация, властите биха могли да налагат данък върху този вид дейност. Това може да насърчи тези компании да бъдат по-отговорни.

Това е предизвикателството, пред което всички сме изправени днес. Цифровата икономика е друг тип „звяр“ и трябва да бъде укротена, като се използват различни техники, правила и практики. Всички знаем това, но още не сме разбрали как да го направим. Когато никой не знае как ще се развива бъдещето, е необходимо регулиране, което да държи отговорни компаниите и са необходими защити, които да предпазват потребителите.

(20.03.2019)

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Еврокомисията “свали гарда“ по отношение на интернет монопола"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2019 съгласно Oбщи условия за ползване | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки