Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Skip navigation

8 професии, които ще изчезнат заради автоматизацията

Networkworld България - брой 6, 2018 г. / Телеком инфраструктура
Обслужване на клиенти, складови операции – възможностите за автоматизация растат. Къде умните ИТ мениджъри да търсят начини за увеличаване на продуктивността?
845 прочитания, 0

На фона на интензивните иновации в автоматизираните роботизирани процеси и в изкуствения интелект ИТ директорите също се освобождават от редица задачи, които могат да бъдат автоматизирани. В неотдавнашно проучване на лидерите в сферата на технологичния сектор американската Асоциация за потребителски технологии установи, че само 10% от респондентите не планират да автоматизират каквито и да било длъжности през следващите 5 години. Това означава, че 90% от фирмите планират да автоматизират поне някои работни функции.

„Автоматизацията с изкуствен интелект (AI) е ценна не само заради ефективността, която предоставя, но и заради предоставяните преживявания, казва Бриджит Карлин, вицепрезидент по автоматизацията и главен технически директор на бизнес отдела за глобални технологични услуги на IBM. Ще видите, че така се освобождавате от монотонните рутинни задачи, които по същество дават възможност на практикуващия ги да се заеме с по-интересна работа.“ Тя призова ИТ директорите да мислят стратегически за автоматизацията, да разберат, че не могат да автоматизират всичко наведнъж. „За да започнете, проучете бизнеса на организацията си и идентифицирайте служителите, които все още разчитат на (екселски) таблици в работата си“, препоръчва тя. Карлин допълва, че автоматизацията на базата на изкуствения интелект е по-скоро пътешествие, а не еднократен проект.

И така, къде ИТ директорите да започнат това пътешествие? Представяме 8 области, в които бизнес лидерите може да внедрят автоматизация.

Прочетете още: Телеком асоциацията GSMA подкрепи проект на ЕК за етика на изкуствения интелект

1. Операции в бек офиса

Снимка: ShutterstockПовече от всеки друг вид работа операциите в бек офиса най-вероятно ще бъдат автоматизирани през следващите 5 години според проучването на CTA. И не е чудно, че 52% от анкетираните се стремят да автоматизират основни административни задачи като ИТ функции от ниско ниво. Според доклад на McKinsey автоматизирането на бек офиса може рязко да намали оперативните разходи на фирмата, като в същото време значително увеличи ефективността. Компанията прогнозира, че автоматизацията на основните бек офис операции ще бъде определящ фактор, разграничаващ през следващите години процъфтяващите фирми от онези, които изостават.

„Тези разлики в разходната част ще растат с темпа на внедряване на автоматизацията, пише още в доклада на McKinsey. Тъй като темповете на автоматизация се ускоряват, възможностите за подобряване на производителността ще се увеличат.“

2. Операциите в склада

Снимка: ShutterstockСкладовите операции като работа с мотокари или разтоварване и опаковане на товари бързо се превземат от роботи, а процеси като получаване на пратки и сканиране на палети все повече се автоматизират, което значително намалява необходимостта от складов персонал.

„Днес имаме много по-евтини технологии, които позволяват всичко това да бъде автоматизирано, казва Карлин от IBM. Все още няма склад с „нулев отпечатък“, но рутинните задачи са автоматизирани.“

3. Управление на взаимоотношенията с клиентите

Снимка: ShutterstockСистемите CRM са сред първите области, в които елементи на автоматизацията могат да „освободят“ служители и те да се фокусират върху работа с по-висока добавена стойност като взаимодействие с потребителите или провеждане на кампании.

На ниско ниво CRM автоматизацията ще поеме функции като своевременно обновяване на списъците с контакти или използване на онлайн форми за генериране на „лийдове“. По-усъвършенстваните аналитични приложения могат да генерират впечатления от бизнеса на потребителите и да идентифицират възможности за нови продажби – вариант на формулата на Amazon „След като си купил това, може да се заинтересуваш от онова“.

„В CRM пространството... искате да разберете и да сте в състояние да предскажете от какво може да се нуждаят клиентите, какво искат, казва Карлин. Лицето, което осъществява връзката с клиента наистина ефективно, използва аналитични средства и изкуствен интелект за разбиране, развитие и разширяване на тази връзка.“

4. Производство

Снимка: ShutterstockАвтоматизирането на производствените линии в завода не е просто въпрос на заместване на един работник с робот. Производствената среда предлага на ИТ директорите възможност за мащабно преоткриване и реинженеринг на производствените операции. „Технологиите за автоматизация ви позволяват да проектирате [производствени] процеси в мащаб, който значително надвишава това, което е възможно ръчно“, пише анализаторът от Forrester Дж. П. Гоуднер. Той дава за пример китайска фабрика, в която 90% от работниците са заменени с роботи, а качеството и продуктивността са скочили с 250 процента.

5. Поддръжка на потребители

Един от начините да се разграничи поддръжката на клиенти от CRM е да се мисли за нея като за по-гъвкав процес, при който клиентите активно се ангажират с фирмата, за да отговорят на въпрос или да се реши конкретен проблем. Microsoft разглежда автоматизацията в тази област като начин да отговори на основните нужди на клиентите, като същевременно се запазва човешкият капитал на фирмата за по-сериозни проблеми.

„Една от ключовите възможности за автоматизиране на клиентската поддръжка е чрез виртуални агенти, казва Бренда Браун, генерален мениджър на Microsoft Business Applications. Разговарящите виртуални агенти могат да помогнат на сервизните организации да автоматизират резолюциите по даден проблем, като се освободи време хората да се съсредоточат върху по-сложните проблеми на клиентите.“

Търговският гигант Lowe's е активен в тази област, като експериментира с автоматизирания LoweBot, робот в магазините, който може да общува с клиенти на различни езици, да им помогне да навигират в магазина, а и следи складовите наличности.

6. Счетоводство

Снимка: ShutterstockМалко над една трета от респондентите в проучването на CTA казват, че планират да автоматизират счетоводни задачи, McKinsey също предвижда много възможности в тази област. Консултантската фирма изчислява, че около 20% от задачите в потока от счетоводни записи и отчети в типичното финансово звено могат да бъдат напълно автоматизирани, без да се налага човешка намеса. Почти 50% от тези задачи могат да бъдат автоматизирани, като технологията ще се справя с „лъвския дял“ от работата. ИТ директорите биха могли да разгледат начините, по които техните счетоводни отдели събират, обработват и отчитат финансовите данни. Много фирми автоматизират процеса на изготвяне и подаване на регулаторни документи например.

7. Опериране с машини

Предприятията в индустрии, работещи с машини, като производството на нефт и газ например, имат възможност не само да намалят разходите и да подобрят производителността си, но и да подобрят безопасността на служителите си. Холандският енергиен гигант Shell например обяви партньорство тази година със C3 IoT и Microsoft, за да подобри операциите си за сондиране и за извършване на прогнозна поддръжка на помпи, компресори и друго оборудване.

„Независимо дали сте в строителството, независимо дали сте на петролна платформа - това са неща, които представляват реален риск за здравето, казва Карлин. С автоматизацията фирмите могат „да намерят служител, който безопасно седи в офиса“ и наблюдава отдалечено тези машини.“

8. Човешки ресурси

Като оставим настрана иронията на термина „автоматизиране на човешките ресурси“, McKinsey вижда огромна възможност в тази област, оценявайки, че почти една трета от всички HR процеси „от назначаване до пенсиониране“ могат да бъдат напълно автоматизирани, а почти една трета от тях могат да бъде „предимно“ автоматизирани. Сред предимствата на „роботите“ в тази област се включват задачи като преглеждане на кандидатите за работа, управление на файловете на служителите и текущи функции като предоставяне на ИТ достъп и снабдяване с ИТ оборудване.

В проучвания фирмите съобщават, че много от тези задачи все още се извършват на хартия. Дори ако компанията е преминала от хартия на електронен вариант, много от тях все още използват електронни таблици, което според Карлин е „алармен сигнал“, призоваващ за автоматизация.

„Вие ще имате различни входни точки в отделните компании, казва тя. - Опитайте се да намерите една или две области, които можете да автоматизирате, за да получите най-голяма полза от всеки вложен долар“, допълва тя.

(28.01.2019)

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"8 професии, които ще изчезнат заради автоматизацията"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2019 съгласно Oбщи условия за ползване | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки