Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Skip navigation

Strand Consult: GDPR има негативен ефект върху инвестициите в Европа

Networkworld България - брой 6, 2018 г. / Телеком инфраструктура
Намалените инвестиции от фондове ще предизвикат сериозни проблеми за телекомуникационния бизнес, твърди датската анализаторска агенция.
952 прочитания, 0


Снимка: Shutterstock


Много европейски политици се позоваха на Общия регламент за защита на данните (GDPR), като заявиха, че той ще „изравни условията“ в битката срещу американските интернет компании и ще даде повече власт в ръцете на европейските потребители, заявиха в нов доклад анализаторите от датската Strand Consult. Те бяха скептично настроени към тези твърдения, тъй като не видяха промяна в политиките и преди това във връзка с мрежовата неутралност. Всъщност Strand Consult „документира как тази политика има точно обратния ефект, обясняват те. Правилата за мрежова неутралност трябваше да създадат следващия Google или Facebook в държава от ЕС. Вместо това единствените държави, които имат платформи, конкурентни на Google или Facebook, са Русия и Китай, държави без правила за мрежова неутралност“, добавят анализаторите. В Русия действат социалната мрежа "Вконтакте", търсачката "Яндекс" и електронна поща Mail.ru, които са най-използваните от руснаците уебсайтове, а в Китай по-популярни от продуктите на Google и Facebook са социалните мрежи WeChat, Sina Weibo и Tencent, търсачката Baidu, която поддържа както социална мрежа, така и карти Baidu Maps, Baidu Movies и много други услуги, въпреки че всички тези версии се придържат строго към цензурата, наложена официално или не от правителствата.

Що се отнася до GDPR, Strand Consult прогнозира в своя доклад „Как да разбираме GDPR и неговите непредвидени последици“, че най-големите фирми ще се възползват за сметка на малките играчи и че потребителите няма да получат нито подобрение, нито спад на полезността. Докладът описва и че правилата за „псевдозащита“ на потребителите са средство за увеличаване на правителствената власт за сметка на свободата на потребителите. „Прогнозите ни се оказаха верни“, твърдят от Strand Consult и цитират примери от различни източници.

Прочетете още: Новите правила за роуминга в ЕС влязоха в сила

Нежеланите последствия от GDPR са лоши новини и за телекомуникационната индустрия. Те ще окажат отрицателно въздействие върху веригата за създаване на допълнителна стойност на компаниите, които ще развиват и предоставят услуги през бъдещите 5G мрежи в Европа. „Strand Consult наблюдава как ЕС вече застава зад предварителните 5G продукти и услуги, a GDPR само влошава нещата. САЩ и Китай се състезават далеч напред в 5G зоната, а Европа продължава да изостава при инвестициите в мрежите и развитието на продуктите и услугите за 5G. Освен това европейците са изпуснали част от социалните и технологичните трансформации, които вече са извършени в САЩ и Китай, където потребителите са внедрили продукти и услуги, предхождащи стандарта 5G“, твърдят анализаторите.

Въздействие на GDPR върху рисковите инвестиции в Европа

Регулирането на мрежовата неутралност доказа, че има отрицателно въздействие върху иновациите в мобилните приложения. По същия начин GDPR оказа негативно въздействие върху инвестициите на фондовете за рисков капитал (VC), твърдят от Strand Consult. Националното бюро за икономически изследвания, водещият икономически институт в САЩ, публикува изследване на бившия главен икономист на Федералната търговска комисия (FTC) и на двама учени в Илинойския технологичен институт. Използвайки данни от Crunchbase от сделки на VC фирми в САЩ и в ЕС от юли 2017 г. до септември 2018 г., докладът анализира последствията от GDPR върху технологичните начинания в ЕС спрямо американските им партньори. Отрицателните ефекти се проявяват в общите суми в долари, похарчени в различни сделки за финансиране, в броя на сделките и сумата на доларово изражение, отпусната за всяка отделна сделка. По-конкретно ефектът е намаляване с $3,38 млн. на общите инвестиции, отпуснати на предприятията в ЕС (по държави, по категория за една седмица). Освен това се отчита 17,6% намаление на броя венчър сделки седмично, както и 39,6% намаление на инвестираната сума, като всичко това става след влизане в сила на регламента GDPR. Тези спадове са свързани с прогноза за загубени работни места в размер на 3000 до 30 000, пишат още авторите на изследването.

Това изследване е било представено за публично изслушване пред американския антимонополен орган FTC, който в продължение на няколко месеца се стреми да определи действителното въздействие на регулирането на данните. „Откритият и прозрачен политически процес в САЩ е в ярък контраст с ЕС, където влиятелните в политиката личности могат да скрият своята самоличност, твърдят от Strand Consult. За разлика от САЩ, където попълването и подаването на документи, подпомагащи изготвянето на политики, става онлайн и информацията е свободно достъпна, такава база данни за GDPR няма в ЕС. Затова е трудно, ако не и невъзможно, да се знае как и кой влияе върху политиката в Европейския съюз“, категорични са от Strand Consult.

Въздействие на GDPR върху рекламния пазар в Европа

Европейските медийни компании искат да знаят как GDPR ще се отрази върху пазара и способността им да се конкурират с големите американски технологични компании. Изследване на Reuters Institute и Оксфордския университет относно софтуера за проследяване на европейските новинарски сайтове показва, че GDPR е осигурил предимство на най-големите играчи за сметка на по-малките. С други думи, въздействието върху Google, Facebook и Amazon е незначително, докато малките конкуренти са претърпели опустошителни загуби и на трафик, и на пазарен дял, които вече са били на доста ниско ниво. Cliqz отбелязва, че европейските рекламни технологични компании имат много нисък ръст и пазарен дял от порядъка на 18 до 32%. Изгубеният трафик към малки играчи се е трансформирал в увеличен пазарен дял за Google, Amazon и Facebook, които са увеличили пазарния си дял в онлайн рекламата, а по-малките играчи, които трудно се справят с големите разходи за спазване на правилата на GDPR, са отчели драстично свиване на своя „пай“ от пазара. За малките фирми това означава, че не растат и не привличат нов капитал. Някои дори затвориха, а много от тях никога не достигнаха до първото място. Това е точно обратното на заявената цел на регламента GDPR, обясняват нагледно от Strand Consult.


Липсва прозрачност при определянето на политиките на ЕС

„При влизането си в длъжност през 2015 г. председателят на Европейската комисия Жан Клод Юнкер обеща, че науката и доказателствата ще бъдат крайъгълните камъни на неговата администрация и дори е възложил доклад, който да документира стойността на подхода “Укрепване на политиката, основаваща се на доказателства с помощта на съвети от науката“. Подходът, базиран на доказателства, не само подпомага създателите на политики да избягват вземането на лоши решения, но и осигурява прозрачност и документация, която обяснява защо една политика е по-добра от друга.

„Но ЕС рядко работи по този подход, базиран на доказателства, твърдят от Strand Consult. Политиците първо избират предпочитаната от тях политика. Процесът на установяване на факти, ако изобщо се случва, идва доста време след прилагането на политиката. След десетилетие регулации от типа на GDPR, в които европейските граждани се сблъскваха с натрапчиво изскачащи прозорци при посещенията на всяка цифрова услуга, те „не съобщават“ за по-голямо чувство на доверие в онлайн услугите“, обясняват анализаторите. През 2017 г. само 22% от европейците са пазарували онлайн извън собствената си страна (незначително увеличение от 10% за едно десетилетие), което показва, че целта на Европейската комисия за Единния цифров пазар все още се „изплъзва“, коментират от Strand Consult. Освен това само 20% от предприятията в ЕС са силно дигитализирани. Това са предимно големи фирми. Малките и средните предприятия инвестират малко за модернизиране и предлагане на пазара на свои продукти и услуги в други държави от ЕС. Нито една европейска компания не се е появила в списъка с най-добрите интернет компании на Mary Meeker от 2013 г. насам.

Липсата на прозрачен подход, основан на доказателства, позволява на ЕС да регулира при „затворени врати“. Документация за онези, които влияят върху вземането на решение, е малко или направо липсва и тя няма връзка с проблемите и резултатите от въведените правила. По този начин нарастващият брой регулации в ЕС не се трансформира в повече работни места и икономически растеж, както обещаха политиците. „Не беше необосновано да има поне базова оценка на въздействието на нормативната уредба, съпътстваща GDPR, но европейските политици няма да позволят нищо да попречи на единодушната им цел“, заявиха от Strand Consult, която твърди, че ЕС отхвърля оценката на регулаторното въздействие, тъй като данните не поддържат предварително определената политика.

ЕС се хвали, че GDRP е „световният златен стандарт“, но някои регулатори вече се връщат назад. Европейският надзорен орган по защита на данните Джовани Бутарели коментира, че „GDPR не е една от моите мечти, това не е перфектното законодателство... Но това е най-доброто, за което можехме да се надяваме“. Вероятно е твърде късно ЕС да направи работещи на практика правила за защита на данните, но не е твърде късно за САЩ и Латинска Америка, които разумно виждат грешките на ЕС, преди да публикуват своите нови правила в същата област, добавят анализаторите.

Светът на телекомуникационните услуги е силно регулиран и внимателно наблюдаван от политици и правителства. Strand Consult отбелязва, че компаниите могат да подобрят своя бизнес с по-добро управление на политическия процес, като помогнат за координиране на заинтересованите страни. В допълнение, политическите лидери могат също да се възползват от изучаването на най-съвременните академични изследвания, както и от опита на операторите в други страни. На практика съставът на борда на директорите често отразява собствениците на компанията и кои хора най-добре биха представлявали интересите на акционерите на компанията в редица области. Именно за тези лидери Strand Consult организира работен семинар на тема телеком правила и регулации от ново поколение.

(28.01.2019)

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Strand Consult: GDPR има негативен ефект върху инвестициите в Европа"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2019 съгласно Oбщи условия за ползване | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки