Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Skip navigation

Силата на колективния ум и на споделената информация носи повече успехи

Networkworld България - брой 6, 2017 г. / Тема на броя
182 прочитания, 0

Днес Vivacom е широкоспектърна компания, телеком, който покрива много широк набор от услуги. „Това включва не само чисто мрежовата част, но и частта, свързана със системно интегриране плюс проектиране и развитие на бизнеса заедно с нашите клиенти, обяснява Радослав Златков, главен технически директор на Vivacom. Тези части от дейностите ни са взаимно свързани, като са подчинени на един по-общ модел на цифровата индустрия. Моделът включва умна къща, умен бизнес, умно управление на ресурсите, умно обучение, умно здравеопазване, умен град.“

Според него „умно“ означава да сме информирани, да събираме информация от различните устройства, от средата, от различните събития и тя да идва във вид, в който да я използваме бързо, на момента. „Само тогава можем да взимаме решения, които да са близо до събитието, което ги е генерирало. Това ни дава възможност не само да съкратим времето за вземане на решения, но и да минимализираме негативния ефект или да увеличим позитивния ефект от тези решения“, казва Златков.

В момента има много информация. Въпросът е дали сме се трансформирали така, че да я съберем, запазим, обработим и съответно на тази база да вземем достатъчно бързо решенията, които са необходими, за да управляваме средата и събитията по един оптимален начин.

Прочетете още: Първо приложение на LoRa в София – отчитане на сградни водомери


Трансформация на бизнеса

Радослав Златков, главен технически директор на Vivacom. Когато говорим за умно здравеопазване, наборът от изследвания трябва да е лесно достъпен, но защитен, да има възможност за дистанционни консултации и операции, тъй като информацията е сила. Но тя трябва да бъде използвана по правилния начин, който да е добър и за хората, и за обществото, и за компанията.

„За нас е от стратегическо значение как събираме тази информация, как я обработваме, как я съхраняваме, но и до какъв ефект води нейното използване за подобряване на начина ни работа, за резултатите, които постигаме, за начина на живот, доколко тя ни дава възможност за стабилно развитие, доколко ни помага да се трансформираме, обяснява Златков. Ако самият бизнес се трансформира, ние също трябва да се трансформираме достатъчно бързо, за да не изоставаме от този променящ се свят. Като високотехнологична компания ние трябва да се променяме не само вътрешно като организация и управление, но и да помогнем на обществото за тази промяна.“

Компанията от дълги години работи по съвместни програми с ТУ - София, лектори от оператора участват в т.нар. Vivacom Техническа академия, чието осмо поредно издание стартира този месец. „Това е добра инициатива, тъй като в индустрията сме разбрали, че студентите имат нужда от пряк достъп до наши специалисти, които директно се занимават с технологиите. Те виждат реалното приложение на онова, което учат, даваме им достъп до световно познание. Неслучайно България е на челните места по скорост и на мобилните, и на фиксираните комуникации. Ние сме сред пионерите при внедряването на новите технологии – 18-и в света пуснахме UMTS на 900 MHz, този месец реализирахме LTE на 900 MHz, покривайки 99% от населението на страната. За България е важно всички населени места да имат подобни качествени параметри на услугата“, обяснява Радослав Златков.

Vivacom поддържа партньорства с много технологични образователни институции, включително с Професионалната гимназия по аудио-, видео- и телекомуникации „А. С. Попов”. През тази година най-добрите ученици, избрани от самите тях, заедно с преподавателите получават награди от Vivacom. „Децата се постараха много, за да покажат, че заслужават наградите. Бях впечатлен от един ученик, който беше на второ място по успехи и на първо по спортни постижения. Днес балансът между живот и работа е много важен. Технологиите ни помагат да постигаме този баланс значително по-лесно“, смята Златков.

Чрез технологиите качеството на труда се повишава. Полезното време за търсене на правилния резултат се съкращава и това е валидно за всяка индустрия. Например в банковата сфера можем да направим много от операциите дистанционно. Същото важи за пътуванията, разнообразни консултации – правни, счетоводни, ИТ, също се предоставят дистанционно в значителна степен. „Това означава спестено време, което може да бъде изразходвано по начин, който смятаме, че е полезен за нас - за хоби, за самообучение, ползотворно време в семейството или за допълнителна работа“, допълва Радослав Златков.


Интернет на нещата като нова „златна ниша“

По отношение на Интернет на нещата сме в началото на нашия път не само ние като оператор. В световен мащаб тази област е прохождаща. Ще има комбинация от партньорства с други компании на принципа на споделяне на приходите и разходите в различни форми. Има и инициативи, в които виждаме потенциал и смятаме, че ще можем да се справим сами. Наборът от подобни възможности е много голям. Например инфраструктурата като услуга – ние имаме облачната инфраструктура, чрез която предоставяме на клиентите процесорна мощ, памет, споделени пространства, защита от DDoS и други външни атаки.

Трябва да внимаваме доколко и как се доверяваме на информацията, която е достъпна от различни устройства и навсякъде, тъй като понякога тя може да е подвеждаща. Нужни са механизми за филтриране на правилната информация, има нужда и от европейски регулации, но и от самообучение. Нито един от факторите не е достатъчен сам по себе си – нито само регулациите, нито самообучението.

Телекомът води дискусия и разработва нови облачни услуги с партньори. „В редица общини си партнираме с външни партньори в областта на видеонаблюдението, но това са само първи стъпки. Тръгваме от инфраструктурата като услуга (IaaS), как по-ефикасно да се изгради тя, а след това върху тази инфраструктура се добавят по-висок клас услуги, твърди техническият директор на Vivacom. След като има точки за видеонаблюдение и вече сме изградили оптиката, това може да бъде разширено с различни типове сензори, които да добавят нови услуги, например за следене на транспорта и на тази база неговото оптимизиране, за осветлението или друго приложение, възможностите са огромни“, добавя специалистът.

В момента компанията разгръща подобни инициативи с компании, с общини. „Те са в посока използване на нашето невероятно технологично предимство, казва Златков. Като широкоспектърен оператор разполагаме с многообразие от телеком инструменти. В дадената физическа локация можем да подберем най-ефективната технология с най-ефективната услуга. След това надграждането става значително по-лесно, особено предвид нашата добра организация за услугите, една от най-големите на Балканския полуостров“, допълва той. Златков управлява общо 3500 инженери и техници, които са в цялата страна, а модерният център за наблюдение на мрежата дава възможност за 24-часово наблюдение на всички мрежови елементи, активи и пасивни, както и на услугите върху тях.

„Към това добавям технологичното ноу-хау, което сме натрупали, достъпа до партньори от целия свят, включително водещи оператори, технологични консултанти и стартиращи фирми. С целия този набор от познания, технологии и услуги просто трябва да бъдеш фокусиран, когато видиш подходяща възможност, обяснява Златков. Интересно е, че имаме много срещи със стартиращи компании от различни сектори, с които дискутираме партньорства. От тях има какво да се вземе – енергия и невероятен оптимизъм за бъдещето, а ние даваме опита и технологичното разнообразие, както и покритие от мрежи, включително мрежа за достъп до клиентите, до възможности за фактуриране на техните иновативни услуги“, споделя той.


Бизнес в чужбина

Vivacom вече предоставя сателитни услуги в Азия, в Африка чрез телепорт станцията си "Плана". „Днес границите са условни, казва Радослав Златков. По отношение на софтуера като услуга въпросът е да предоставяме професионални услуги – в границите на България вече го правим. Имам опит с предишни проекти и смятам, че това е възможно и извън границите на България, въпрос на подготовка. Имаме нужните експерти, чиито умения и знания са на много високо ниво, и неслучайно сме на водещи позиции по отношение качеството на мрежите. От чисто бизнес гледна точка просто трябва да успеем да навлезем на тези пазари. Вече се опитваме да го реализираме чрез наши партньори, които успешно работят в Англия, в Германия, в Австрия, на Балканите.


Свързан автомобил или превоз под наем?

В перспективна област като свързаните автомобили, изискващи по-бързи и отказоустойчиви мобилни мрежи, нещата със сигурност няма да се случат изведнъж. „Имаме съществуващ автопарк, както и нови автомобили с по-високи технологични възможности, споделя Златков. С развитието на инфраструктурата – градската среда, пътищата, тази на телеком операторите и инфраструктурата в самите автомобили, които стават все по-свързани, ще се откриват нови възможности в тази специфична сфера.“

Според него всичко това с времето ще допринесе за все по-голяма автоматизация. „Ще говорим за градски среди, в които автомобилите ще бъдат паркирани в депа. Ние като потребители през приложения в телефона ще резервираме места в тези коли без шофьор. Този модел на транспорт ще е много по-ефективен, тъй като автономните превозни средства ще имат информация за града, за трафика, за пътните и метеорологичните условия. Освен това ще имаме различни опции за превоза – дали да е по-бърз, с по-малко прекачвания, с кои хора искаме да пътуваме на базата на данните от социалните мрежи. Авиоиндустрията вече дава редица примери в това отношение. Хората ще запазят част от старите си навици като удоволствия, например карането на кола ще остане хоби“, прогнозира Златков.


Заплащане на труда според качеството на обслужването

Концепцията за умно управление има много аспекти, като един от тях е управлението на сервизните специалисти в отдела за поддръжка и експлоатация на мрежата на Vivacom. „В този случай говорим за модел, при който задачите могат да се получават абсолютно автоматично, те могат да се приоритизират, дават се на хора, които могат да ги изпълнят на базата на техните умения, инструменти и най-различни други атрибути. Освен това тези задачи могат да бъдат променяни в зависимост от променящите се приоритети, обяснява Златков. Те могат да бъдат и оптимизирани по отношение на пътя за достигане на реалното изпълнение на задачата, като за нас това означава постигане на по-голяма ефективност, защото по-дългото време за пътуване означава загуба на ресурси, но освен това енергията, която изразходваме за достигане до мястото за задачите, също се намалява. Задачите трябва да достигнат до правилния брой хора, снабдени с нужните познания и инструменти.“ Задачите по поддръжката се появяват много динамично, затова често се налага те да се прегрупират. Това важи не само за задачите, свързани с мрежата, а и за тези, които трябва да се изпълнят при крайните клиенти – в техните офиси, къщи, т.е. на обектите, в които се предоставя услугата.

„Най важното е, че заплащането на самите хора започва да зависи от качеството на изпълнение на задачите. И това е валидно за всеки аспект от бизнеса, а не само за този, свързан с телеком инфраструктурата и услугите, както и за всяка друга индустрия, коментира Златков. Когато хората знаят, че са справедливо заплатени, сравнявайки се със свои колеги с подобни дейности, тогава тяхната удовлетвореност е много по-голяма“, допълва техническият директор на Vivacom.


Силата на колективния ум

Когато дадена организация успява да използва колективния ум и има среда за стимулирането му, резултатите ще са добри. Това правят инкубаторите и различните сдружения, които подпомагат този процес.

„В момента информацията е сила, а споделената информация е още по-голяма. Чрез нея можем да извлечем правилните няколко страници от книгата, когато друг е прочел и когато е направено добронамерено, обяснява Златков. Затова имаме различни методи за управление на човешки ресурси – и на по-малки групи със значително по-отворени управление.“

Според него тези методи не са нещо ново, а има модерни термини на неща, които са известни от миналото. „Но нещата са по-прости – трябва да има ясна стратегия, точен и ясен анализ къде си ти, сравнено с другите, и какво по-различно ще правиш. След това е нужен ясен план за доставяне на услугата. И накрая е нужно непрекъснато подобрение. Услугата не свършва с търговския й старт, а тя трябва да се адаптира спрямо нуждите на клиента и бизнес целите на компанията. Това не е ново, но сега благодарение на технологиите можем да го осъществим по модерен начин“, твърди техническият директор на Vivacom.


Бъдещето е светло

„Много промени са се случили през годините. Има много индустриални революции и след всяка от тях животът се подобрява. След тази дигитална революция, която е всеобхватна и адресира много и различни сфери, тя помага на човека да възприема нещата по-бързо и да се адаптира. Моето дете няма проблем с адаптацията, не мисли да търси нещо в Google, изписвайки думите, а просто търси гласово. Всичко е въпрос на навик и освобождаване от стереотипите“, казва Златков.

Въпросът е за какво използваме това освободено време. “Ако то целенасочено се използва за подготовка за дигиталната трансформация, животът ще се улесни, защото технологията дава много възможности. Човешкият живот се удължава благодарение на технологията, използването на свободното време и пътуванията благодарение на нея, комуникацията с останалите хора и със света, по-ефикасното използване на ресурсите. Въпросът е да не ни е страх от промяната“, заключава техническият директор на Vivacom.

(21.12.2017)

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Силата на колективния ум и на споделената информация носи повече успехи"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 съгласно общи условия за ползване