Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Skip navigation

Силата на колективния ум и на споделената информация носи повече успехи

Networkworld България - брой 6, 2017 г. / Тема на броя
794 прочитания, 1

Днес Vivacom е широкоспектърна компания, телеком, който покрива много широк набор от услуги. „Това включва не само чисто мрежовата част, но и частта, свързана със системно интегриране плюс проектиране и развитие на бизнеса заедно с нашите клиенти, обяснява Радослав Златков, главен технически директор на Vivacom. Тези части от дейностите ни са взаимно свързани, като са подчинени на един по-общ модел на цифровата индустрия. Моделът включва умна къща, умен бизнес, умно управление на ресурсите, умно обучение, умно здравеопазване, умен град.“

Според него „умно“ означава да сме информирани, да събираме информация от различните устройства, от средата, от различните събития и тя да идва във вид, в който да я използваме бързо, на момента. „Само тогава можем да взимаме решения, които да са близо до събитието, което ги е генерирало. Това ни дава възможност не само да съкратим времето за вземане на решения, но и да минимализираме негативния ефект или да увеличим позитивния ефект от тези решения“, казва Златков.

В момента има много информация. Въпросът е дали сме се трансформирали така, че да я съберем, запазим, обработим и съответно на тази база да вземем достатъчно бързо решенията, които са необходими, за да управляваме средата и събитията по един оптимален начин.

Прочетете още: Първо приложение на LoRa в София – отчитане на сградни водомери


Трансформация на бизнеса

Радослав Златков, главен технически директор на Vivacom. Когато говорим за умно здравеопазване, наборът от изследвания трябва да е лесно достъпен, но защитен, да има възможност за дистанционни консултации и операции, тъй като информацията е сила. Но тя трябва да бъде използвана по правилния начин, който да е добър и за хората, и за обществото, и за компанията.

„За нас е от стратегическо значение как събираме тази информация, как я обработваме, как я съхраняваме, но и до какъв ефект води нейното използване за подобряване на начина ни работа, за резултатите, които постигаме, за начина на живот, доколко тя ни дава възможност за стабилно развитие, доколко ни помага да се трансформираме, обяснява Златков. Ако самият бизнес се трансформира, ние също трябва да се трансформираме достатъчно бързо, за да не изоставаме от този променящ се свят. Като високотехнологична компания ние трябва да се променяме не само вътрешно като организация и управление, но и да помогнем на обществото за тази промяна.“

Компанията от дълги години работи по съвместни програми с ТУ - София, лектори от оператора участват в т.нар. Vivacom Техническа академия, чието осмо поредно издание стартира този месец. „Това е добра инициатива, тъй като в индустрията сме разбрали, че студентите имат нужда от пряк достъп до наши специалисти, които директно се занимават с технологиите. Те виждат реалното приложение на онова, което учат, даваме им достъп до световно познание. Неслучайно България е на челните места по скорост и на мобилните, и на фиксираните комуникации. Ние сме сред пионерите при внедряването на новите технологии – 18-и в света пуснахме UMTS на 900 MHz, този месец реализирахме LTE на 900 MHz, покривайки 99% от населението на страната. За България е важно всички населени места да имат подобни качествени параметри на услугата“, обяснява Радослав Златков.

Vivacom поддържа партньорства с много технологични образователни институции, включително с Професионалната гимназия по аудио-, видео- и телекомуникации „А. С. Попов”. През тази година най-добрите ученици, избрани от самите тях, заедно с преподавателите получават награди от Vivacom. „Децата се постараха много, за да покажат, че заслужават наградите. Бях впечатлен от един ученик, който беше на второ място по успехи и на първо по спортни постижения. Днес балансът между живот и работа е много важен. Технологиите ни помагат да постигаме този баланс значително по-лесно“, смята Златков.

Чрез технологиите качеството на труда се повишава. Полезното време за търсене на правилния резултат се съкращава и това е валидно за всяка индустрия. Например в банковата сфера можем да направим много от операциите дистанционно. Същото важи за пътуванията, разнообразни консултации – правни, счетоводни, ИТ, също се предоставят дистанционно в значителна степен. „Това означава спестено време, което може да бъде изразходвано по начин, който смятаме, че е полезен за нас - за хоби, за самообучение, ползотворно време в семейството или за допълнителна работа“, допълва Радослав Златков.


Интернет на нещата като нова „златна ниша“

По отношение на Интернет на нещата сме в началото на нашия път не само ние като оператор. В световен мащаб тази област е прохождаща. Ще има комбинация от партньорства с други компании на принципа на споделяне на приходите и разходите в различни форми. Има и инициативи, в които виждаме потенциал и смятаме, че ще можем да се справим сами. Наборът от подобни възможности е много голям. Например инфраструктурата като услуга – ние имаме облачната инфраструктура, чрез която предоставяме на клиентите процесорна мощ, памет, споделени пространства, защита от DDoS и други външни атаки.

Трябва да внимаваме доколко и как се доверяваме на информацията, която е достъпна от различни устройства и навсякъде, тъй като понякога тя може да е подвеждаща. Нужни са механизми за филтриране на правилната информация, има нужда и от европейски регулации, но и от самообучение. Нито един от факторите не е достатъчен сам по себе си – нито само регулациите, нито самообучението.

Телекомът води дискусия и разработва нови облачни услуги с партньори. „В редица общини си партнираме с външни партньори в областта на видеонаблюдението, но това са само първи стъпки. Тръгваме от инфраструктурата като услуга (IaaS), как по-ефикасно да се изгради тя, а след това върху тази инфраструктура се добавят по-висок клас услуги, твърди техническият директор на Vivacom. След като има точки за видеонаблюдение и вече сме изградили оптиката, това може да бъде разширено с различни типове сензори, които да добавят нови услуги, например за следене на транспорта и на тази база неговото оптимизиране, за осветлението или друго приложение, възможностите са огромни“, добавя специалистът.

В момента компанията разгръща подобни инициативи с компании, с общини. „Те са в посока използване на нашето невероятно технологично предимство, казва Златков. Като широкоспектърен оператор разполагаме с многообразие от телеком инструменти. В дадената физическа локация можем да подберем най-ефективната технология с най-ефективната услуга. След това надграждането става значително по-лесно, особено предвид нашата добра организация за услугите, една от най-големите на Балканския полуостров“, допълва той. Златков управлява общо 3500 инженери и техници, които са в цялата страна, а модерният център за наблюдение на мрежата дава възможност за 24-часово наблюдение на всички мрежови елементи, активи и пасивни, както и на услугите върху тях.

„Към това добавям технологичното ноу-хау, което сме натрупали, достъпа до партньори от целия свят, включително водещи оператори, технологични консултанти и стартиращи фирми. С целия този набор от познания, технологии и услуги просто трябва да бъдеш фокусиран, когато видиш подходяща възможност, обяснява Златков. Интересно е, че имаме много срещи със стартиращи компании от различни сектори, с които дискутираме партньорства. От тях има какво да се вземе – енергия и невероятен оптимизъм за бъдещето, а ние даваме опита и технологичното разнообразие, както и покритие от мрежи, включително мрежа за достъп до клиентите, до възможности за фактуриране на техните иновативни услуги“, споделя той.


Бизнес в чужбина

Vivacom вече предоставя сателитни услуги в Азия, в Африка чрез телепорт станцията си "Плана". „Днес границите са условни, казва Радослав Златков. По отношение на софтуера като услуга въпросът е да предоставяме професионални услуги – в границите на България вече го правим. Имам опит с предишни проекти и смятам, че това е възможно и извън границите на България, въпрос на подготовка. Имаме нужните експерти, чиито умения и знания са на много високо ниво, и неслучайно сме на водещи позиции по отношение качеството на мрежите. От чисто бизнес гледна точка просто трябва да успеем да навлезем на тези пазари. Вече се опитваме да го реализираме чрез наши партньори, които успешно работят в Англия, в Германия, в Австрия, на Балканите.


Свързан автомобил или превоз под наем?

В перспективна област като свързаните автомобили, изискващи по-бързи и отказоустойчиви мобилни мрежи, нещата със сигурност няма да се случат изведнъж. „Имаме съществуващ автопарк, както и нови автомобили с по-високи технологични възможности, споделя Златков. С развитието на инфраструктурата – градската среда, пътищата, тази на телеком операторите и инфраструктурата в самите автомобили, които стават все по-свързани, ще се откриват нови възможности в тази специфична сфера.“

Според него всичко това с времето ще допринесе за все по-голяма автоматизация. „Ще говорим за градски среди, в които автомобилите ще бъдат паркирани в депа. Ние като потребители през приложения в телефона ще резервираме места в тези коли без шофьор. Този модел на транспорт ще е много по-ефективен, тъй като автономните превозни средства ще имат информация за града, за трафика, за пътните и метеорологичните условия. Освен това ще имаме различни опции за превоза – дали да е по-бърз, с по-малко прекачвания, с кои хора искаме да пътуваме на базата на данните от социалните мрежи. Авиоиндустрията вече дава редица примери в това отношение. Хората ще запазят част от старите си навици като удоволствия, например карането на кола ще остане хоби“, прогнозира Златков.


Заплащане на труда според качеството на обслужването

Концепцията за умно управление има много аспекти, като един от тях е управлението на сервизните специалисти в отдела за поддръжка и експлоатация на мрежата на Vivacom. „В този случай говорим за модел, при който задачите могат да се получават абсолютно автоматично, те могат да се приоритизират, дават се на хора, които могат да ги изпълнят на базата на техните умения, инструменти и най-различни други атрибути. Освен това тези задачи могат да бъдат променяни в зависимост от променящите се приоритети, обяснява Златков. Те могат да бъдат и оптимизирани по отношение на пътя за достигане на реалното изпълнение на задачата, като за нас това означава постигане на по-голяма ефективност, защото по-дългото време за пътуване означава загуба на ресурси, но освен това енергията, която изразходваме за достигане до мястото за задачите, също се намалява. Задачите трябва да достигнат до правилния брой хора, снабдени с нужните познания и инструменти.“ Задачите по поддръжката се появяват много динамично, затова често се налага те да се прегрупират. Това важи не само за задачите, свързани с мрежата, а и за тези, които трябва да се изпълнят при крайните клиенти – в техните офиси, къщи, т.е. на обектите, в които се предоставя услугата.

„Най важното е, че заплащането на самите хора започва да зависи от качеството на изпълнение на задачите. И това е валидно за всеки аспект от бизнеса, а не само за този, свързан с телеком инфраструктурата и услугите, както и за всяка друга индустрия, коментира Златков. Когато хората знаят, че са справедливо заплатени, сравнявайки се със свои колеги с подобни дейности, тогава тяхната удовлетвореност е много по-голяма“, допълва техническият директор на Vivacom.


Силата на колективния ум

Когато дадена организация успява да използва колективния ум и има среда за стимулирането му, резултатите ще са добри. Това правят инкубаторите и различните сдружения, които подпомагат този процес.

„В момента информацията е сила, а споделената информация е още по-голяма. Чрез нея можем да извлечем правилните няколко страници от книгата, когато друг е прочел и когато е направено добронамерено, обяснява Златков. Затова имаме различни методи за управление на човешки ресурси – и на по-малки групи със значително по-отворени управление.“

Според него тези методи не са нещо ново, а има модерни термини на неща, които са известни от миналото. „Но нещата са по-прости – трябва да има ясна стратегия, точен и ясен анализ къде си ти, сравнено с другите, и какво по-различно ще правиш. След това е нужен ясен план за доставяне на услугата. И накрая е нужно непрекъснато подобрение. Услугата не свършва с търговския й старт, а тя трябва да се адаптира спрямо нуждите на клиента и бизнес целите на компанията. Това не е ново, но сега благодарение на технологиите можем да го осъществим по модерен начин“, твърди техническият директор на Vivacom.


Бъдещето е светло

„Много промени са се случили през годините. Има много индустриални революции и след всяка от тях животът се подобрява. След тази дигитална революция, която е всеобхватна и адресира много и различни сфери, тя помага на човека да възприема нещата по-бързо и да се адаптира. Моето дете няма проблем с адаптацията, не мисли да търси нещо в Google, изписвайки думите, а просто търси гласово. Всичко е въпрос на навик и освобождаване от стереотипите“, казва Златков.

Въпросът е за какво използваме това освободено време. “Ако то целенасочено се използва за подготовка за дигиталната трансформация, животът ще се улесни, защото технологията дава много възможности. Човешкият живот се удължава благодарение на технологията, използването на свободното време и пътуванията благодарение на нея, комуникацията с останалите хора и със света, по-ефикасното използване на ресурсите. Въпросът е да не ни е страх от промяната“, заключава техническият директор на Vivacom.

(21.12.2017)

КОМЕНТАРИ

 
  
05:43, 01 март 2018 # 1
NO AVATAR
chanyuan2018.03.01

coach outlet


michael kors outlet


cartier outlet


ferragamo shoes


christian louboutin outlet


tory burch outlet


basketball shoes


christian louboutin shoes


mulberry bags


christian louboutin shoes


ray ban sunglasses


air huarache


air jordan 4


nike store


michael kors outlet


polo outlet


louboutin shoes


uggs outlet


canada goose jackets


kate spade outlet


burberry outlet


asics shoes


nike air max 2015


adidas trainers


nike roshe


canada goose jackets


nuggets jerseys


yeezy boost 350


coach outlet online


ray ban sunglasses


canada goose outlet


pandora outlet


nike shoes


coach outlet


canada goose coats


true religion jeans


nba jerseys


ugg outlet


ray ban sunglasses


coach factory outlet


cavaliers jerseys


cheap jordans


coach outlet


uggs outlet


pandora charms sale clearance


michael kors handbags


timberwolves jerseys


true religion jeans


tory burch outlet


polo ralph lauren


oakley sunglasses wholesale


moncler jackets


ray ban sunglasses


michael kors outlet


cheap mlb jerseys


pandora charms


air max 1


mcm outlet


canada goose outlet


kobe bryant shoes


ray ban sunglasses


canada goose outlet


canada goose jackets


coach outlet


ray ban sunglasses


polo outlet


coach outlet


coach outlet


longchamp handbags


nike pas cher


warriors jerseys


swarovski outlet


nike store uk


uggs


ugg outlet


canada goose outlet


coach factory outlet


moncler outlet


rayban sunglasses


polo outlet


polo ralph lauren


nike shoes


cheap football shirts


canada goose outlet


adidas uk


true religion outlet


oakley sunglasses


kate spade outlet


ugg outlets


coach outlet


ugg boots


oakley sunglasses


ugg outlet


pandora outlet


kate spade outlet


jordan shoes


bulls jerseys


birkenstock outlet


ray ban sunglasses


supreme clothing


ray-ban sunglasses


polo outlet


air huarache


prada shoes


new balance shoes


canada goose outlet


coach outlet online


ray bans


ecco shoes


cheap snapbacks


uggs outlet


canada goose jackets


nike air max 90


coach factory outlet


denver broncos jerseys


oakley sunglasses


christian louboutin online


coach outlet online


pandora outlet


chrome hearts outlet


coach outlet


mavericks jerseys


canada goose outlet


christian louboutin outlet


nfl jerseys


kobe 9


ray ban sunglasses


salomon shoes


ray ban sunglasses


polo ralph lauren


coach outlet store online


nobis outlet


kobe shoes


nike pas cher


longchamp handbags


tory burch outlet


converse shoes


michael kors outlet online


canada goose outlet


christian louboutin outlet


ray ban sunglasses


chicago blackhawks jerseys


michael kors wallets


michael kors outlet


canada goose outlet


mbt shoes


asics pas cher


fitflops sale clearance


cheap snapbacks


canada goose jackets


soccer jerseys


michael kors


michael kors outlet


canada goose jackets


soccer shoes


fitflops sale clearance


air jordan pas cher


coach outlet


pandora charms


mulberry handbags


longchamp bags


ferragamo shoes


supreme clothing


canada goose outlet


cheap jerseys


hornets jerseys


coach outlet


polo ralph lauren


michael kors outlet


mulberry handbags


canada goose jackets


cheap nfl jerseys


fitflops


ugg boots clearance


oakley sunglasses


michael kors


swarovski crystal


oakley sunglasses


michael kors handbags


polo ralph lauren


suns jerseys


ralph lauren polo


coach outlet


uggs outlet


michael kors outlet


canada goose parka


ray ban sunglasses


moncler jackets


kevin durant shoes


polo ralph lauren


new balance pas cher


air max 90


mont blanc pens


ysl outlet


canada goose jackets


pandora outlet


polo ralph lauren


canada goose outlet


polo ralph lauren


coach factory outlet


Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Силата на колективния ум и на споделената информация носи повече успехи"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 съгласно общи условия за ползване